torsdag den 24. februar 2011

Skagen

Skagen er ikke Danmark Skagen er et sted, hvor drømme lys, fantasi, fisk og mad går op i en højere enhed. Skagen er så tæt på det store vand. Havene, skyerne, vejret.


Skagen om vinteren. Det ligner ikke noget andet sted på Jorden. Sneen ser anderledes ud på Skagen. Så bliver det sommer, og vi bader fra stranden, og vandet er dejlig køligt, helt friskt. Skagen...


Det starter når man kommer kørende. Når man kommer kørende fra Jylland, fra fastlandet, så kan du pludselig mærke, at du nærmer dig toppen af Jylland, og så siger hun: Hvad er det? Hvad er det, der sker?


Der sker noget ganske ejendommeligt, og dér begynder Skagen at påvirke dig. Lyset bliver et andet, og vegetationen bliver anderledes, lyngen ser anderledes ud. Der gror så lidt, men fyrretræerne, som har stået dér og er blevet blæst på, de har et andet sprog, taler anderledes til én ...


Ghita Nørby, Skagen juli 2002


Jeg er ikke blot forelsket i en indfødt skawbo - jeg er også forelsket i hans smukke land.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg er også vild med Skagen - der så smukt og som du skriver- ikke som andre steder :)
Vi glæder os til at møde din Thomas :)

Anne Thompson sagde ...

Jeg er nordjyde (om end ikke skagbo). Og præcis det Ghita Nørby beskriver med at lyset skifter kender jeg til. Så snart man nærmer sig Limfjorden kan man se det. På den anden side er vejret ofte anderledes. Himmelen ser større ud. Luften er friskere. Det er ikke til at komme uden om når man først har prøvet det!

Tina - omme i London sagde ...

Skagen er vidunderlig og ham Skawboen har du ogsaa vaeret helt heldig med, har jeg pludselig indset. :) LOL, verden er saa stor, saa stor...