onsdag den 11. maj 2011

Skagensgul mælkebøtte med grønt og lilla på

Foråret er på sit højeste og havde jeg en tryllestav ville jeg fryse tiden netop nu! Jeg elsker denne årstid med den lysegrønne farve på de spæde bøgeblade, græsset der begynder at gro hurtigere end min håndskubber kan følge med, sommerblomsterne... duftene. 
Hvert år siger jeg til mig selv, at jeg skal huske at fotografere det hele, så jeg har det at leve på, når vinterens kulde og sjap er ved at tage livet af mig. 
Jeg er ikke den store havemand, selvom jeg nyder en velplejet have. Jeg er den type der hiver blomster op, hvis det ligner ukrudt og lader ukrudtet stå, fordi jeg synes det pynter. Jeg aner intet om træer, buske, planter og blomster. Dog ved jeg (tror jeg) at blomsterne i min gamle zinkbalje er stedmoderblomster og klokkeblomster. Kald dem hvad du vil. De er lilla, de spreder sig, når jeg husker at vande dem og de er skønhed for mit øje! 
Stenene er fundet på stranden i Skagen. Der er gået sport i at finde hulsten der. Jeg vil gerne bringe en bid af det nordjyske ned på næsetippen. Nu mangler vi bare det Skagens gule hus med køkkenblå havemøbler - så er det næsten som at være der. Dér hvor haverne som oftest er stylet ned til mindste detalje, uden at ligne små kolonihaver. Det er smukt at beundre den lidt gammeldags stil, som udstråler en kærlighed til blomster i deres naturlige skønne form. 
Haver hvor der er 25 cm mellem hver blomst generer mit blik. Jeg har det simpelthen så stramt med symmetri og foretrækker til enhver tid det lidt skæve og upolerede. 
Jeg undre mig; Hvordan kan det lykkedes for en mælkebøtte at bryde op gennem asfalten? Jeg fatter det ikke? Men jeg har jo heller ikke forstand på blomster - eller ukrudt!


Ingen kommentarer: