torsdag den 10. maj 2012

Rystet!

En cigaret bliver skoddet på den lille pige, hvis mor vælter ud af værtshuset i en alkohol rus. Den lille pige løber en skolelærer i møde og siger "Ta mig med hjem!" hvilket moren kommenterer med ordene "Ta bare den møgtøs med". Et halvt år er hun i "helle" men vender tilbage - til det der burde være en moders kærlige arme... Men som i virkeligheden er Min barndom i helvede.
Chokerende dokumentar på Dr1 til aften. 
Sidder tilbage med forargelse, forundring og foragt. Jeg er rystet! 
Så du med?


8 kommentarer:

Malene sagde ...

Ja, bestemt og er lige så rystet som dig.
Det er desværre virkeligheden - også i dag.
Som lærer er det enormt frustrerende at se indberetning efter indberetning til familieafdelingen blive syltet, glemt, eller hvad det end er, der sker. Der sker i hvert fald ikke en s...!
Godt at der igennem medierne er fokus på den slags.
Kh. Malene

Anonym sagde ...

Ja det gjorde jeg! Jeg har desværre også opleet at pædagoger har lidt berøringsangst når det kommer til indberetninger selv idag, hvor der ofte er 'sager' oppe hvor fagpersonerne omkring familien svigter.. Uhyggeligt at det kan ske.. Og samtidig sidder jeg tilbage med en dyb dyb respekt for hende, at hun formår at skabe sig et godt liv, på trods af det hun har været ude for..

Helle sagde ...

jeg er rystede i min grundvold ...

Ellen Kathrine sagde ...

Nej - ville gerne- men da ungerne var lagt (igen igen igen)var kl. næsten 21. Men håber at få lejlighed til det en anden dag- jeg ved godt at det kan være svært at være pædagog eller voksen og at det er hårdt at blive anklaget for ikke at gøre sit job som forælder godt nok- men bare en indberetning for lidt er jo forfærdelig. Det burde ikke være lagt ud til kommunerne at anbringe børn og skulle finde økonomi til det også...

Skt. Helena sagde ...

Ja - jeg så det. Og er meget forundret over, at man kan komme igennem det og blive et normalt fungerende menneske.
Jeg blev SÅ GAL på moren, da de sidder til sidst og snakker om det hele - hun trækker bare på skuldrene og tager intet ansvar for det der er sket. Hvordan kan man som forældre svigte sine børn så groft og utilgiveligt??!

Kirsten Søeballe sagde ...

Jeg forstod det sådan at moren også selv havde været udsat for det samme. Stadig ikke en undskyldning for ikke at tage vare på sine børn.Hun havde bare ikke forældreevnen.Det var så også kun et ud af de fire børn som kom ud på den anden side nogenlunde hel.Jeg undrer mig over at Hende som var hovedpersonen ikke brød sammen. Jeg selv sad og tudede over den hårde barndom hun havde haft.

Ditte sagde ...

Så det ikke, men har desværre i kraft af min job set en del af disse skæbner efterhånden - og det bliver aldrig hverdag :(

Camilla Wedel Sivertsen sagde ...

Det er bare så trist at den slags foregår i et land som Danmark hvor vi har alle muligheder... ):